Frågor och svar

Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Hittar du inte den information du söker tveka inte att kontakta oss på support@rentl.se

Vad kostar det att lägga upp ett konto för att hyra eller hyra ut saker?

Det är kostnadsfritt att skapa konto och att annonsera. Du kan lägga upp hur många objekt som helst helt kostnadsfritt. Du startar ett användarkonto genom att klicka på fliken Logga in och därefter "Registrera konto".

Vad kostar det att hyra ut?

Rentl tar en förmedlingsprovision som uppgår till 10% av det totala uthyrningspriset (lägst 20 kronor) 

Kan man avboka?

Välj vilket uthyrningsvillkor som passar dig bäst: 

FLEXIBEL - avbokning senast 2 dygn före hyresperiod återbetalas 100%,  avbokning senast 1 dygn före hyresperiod återbetalas 50%.

MEDEL - avbokning senast 14 dygn före hyresperiod återbetalas 100%, avbokning senast 7 dygn före hyresperiod återbetalas 50%.

STRIKT- avbokning tidigare än 41 dygn före hyresperiod återbetalas 90%, avbokning 41 dygn eller kortare före hyresperiod sker ingen återbetalning. 

 

 

Gäller min försäkring vid uthyrning?

Vid uthyrning av lösöre gäller hemförsäkringen.

I många övriga fall gäller din ordinarie försäkring men vi rekommenderar alltid att du kontrollerar med ditt försäkringsbolag kring villkoren. Detta gäller framförallt vid uthyrning av fordon, bostad och båt. 

Vems försäkring är det som gäller vid skada?

Det är den som hyr ut som är skyldig att hålla objektet försäkrat och anmäler till sitt försäkringsbolag om skada uppstått. I det hyresavtal ni upprättat vid uthyrningstillfället ska det framgå vilken självrisk du som hyr ska stå för i händelse av skada. 

Vid utlämningstillfället rekommenderar vi att den som hyr tillsammans med den som hyr ut går igenom objektets skick och noterar på hyreskontraktet om det är någon skada eller dylikt vid utlämningstillfället. Detta för att undvika eventuella meningsskiljaktigheter vid återlämnandet.

Varför betalar man in hyresbeloppet via Rentl?

Det är för att göra det tryggare för såväl uthyrare som den som hyr. Den som hyr vet att denne kommer att få hyresobjektet innan den som hyr ut får pengarna. Den som hyr ut vet att den som bokat objektet kommer att hämta ut det samt att betalning kommer att ske för uthyrningen.

Hur får jag betalt?

Rentl tar betalt vid bokningstillfället av den som ska hyra objektet. Beloppet sätts in på ett klientmedelskonto som tillhör Rentl och överförs den 15:e (eller närmaste efterföljande bankdag) månaden efter hyresperioden till den som hyr ut minus förmedlingsprovision. På detta vis vet du att du får betalt för det du hyr ut och du behöver inte tänka på det samt förhandla om det vid uthyrningen.

Hur betalar jag?

Du som ska hyra ett objekt betalar direkt in beloppet till ett klientmedelskonto som tillhör Rentl. Beloppet behålls tills den 15:e (eller närmaste efterföljande bankdag) månaden efter hyresperioden. Detta gör det tryggt för dig som hyr då du vet att pengarna inte ”försvinner” utan att du fått det du betalt för.

Vilket skick ska det som hyrs ut lämnas över i?

Det ska vara helt och rent och stämma överens med den beskrivning som står i annonsen.

Vem kontaktar jag vid frågor om uthyrningen?

Kontakta den som hyr ut eller den som ska hyra om det är något ni vill klargöra inför hyresperioden. Kontaktuppgifter framgår av den mejlbekräftelse ni fick vid bokningen.

Vad ska visas upp vid uthyrningstillfället?

Såväl uthyrare samt hyrestagare ska uppvisa giltig legitimation. I de fall uthyrningen gäller ett fordon ska den som hyr styrka att den har rätt köra fordonet. Kontrollera noggrant uppgifterna på id-handlingen och jämför med det som står i avtalet.

Vad kan jag hyra ut?

Du kan hyra ut i princip allting så länge det inte är i strid med svensk lagstiftning och passar in i de kategorier Rentl använder.

Vad gör jag om skada uppstått på det jag hyrt?

Kontakta omgående uthyraren och meddela vad som hänt. Det är alltid du som hyrt och den som hyr ut som ska komma överens i dessa ärenden. I hyresavtalet ska ni kommit överens om vad som gäller vid skada avseende självrisker etc. Se allmänna villkor för mer detaljerad information.

Vad gör jag om jag blir försenad?

Meddela omgående detta till den som hyr ut eller den som hyr beroende på vem det är som är försenad.

När ska jag återlämna det jag hyrt?

Datum framgår av bekräftelsemejlet du fick vid bokningen. Normalt ska hyresobjektet återlämnas senast klockan 09.00. Du kan avtala om annan återlämningstid men då ska du och den som hyr ut kommit överens om detta skriftligen t ex via mejl.

När ska jag hämta det jag ska hyra?

Datum och klockslag framgår av bekräftelsemejlet. Normalt ska hyresobjektet hämtas ut klockan 10.00 den dag uthyrningen gäller. Skulle du vilja hämta ut objektet ett annat klockslag ska du komma överens om detta med den som hyr ut via mejl.

Måste det som hyrs ut vara försäkrat?

Bostäder, fordon och båt måste vara försäkrade. I övrigt avgör du som hyr ut hur du vill göra med försäkring.

Kan man avboka med mindre än 24 timmar till hyresperiodens start?

Det går inte att avboka men vid vissa tillfällen kan du ”reklamera”. Reklamation gäller enbart vid utebliven utlämning av hyresobjekt. Läs mer i Allmänna villkor för mer detaljer kring detta.

Hur ökar jag mina chanser för uthyrning?

Säkerställ att du har bra bilder samt en bra beskrivning av det du vill hyra ut.

Hur hyr jag ut mina objekt?

Det första du gör är att skapa ett användarkonto och det gör du under fliken "Logga in" och därefter klickar du på "Registrera konto". När det är avklarat registrerar du det du önskar hyra ut och anger när i tiden det är tillgängligt. Därefter är det bara att invänta bokningar. Du får bokningsbekräftelse via mejl så fort någon bokar samt ett påminnelse-sms ett dygn innan uthyrningsperioden startar.

Hur gör jag med trängselskatt?

Trängselskatt ska betalas av den som hyrt fordonet. Den som hyr ut kan välja att lägga på maxbeloppet (60 kronor/dygn) för trängselskatt på dygnspriset och då ska inte den som hyrt betala, detta ska framgå tydligt i annons och kontrakt.

Hur gör jag med parkeringsböter?

Har det blivit en parkeringsbot under uthyrningsperioden ska denna betalas till fullo av den som hyrt objektet. Dessa frågor hanteras mellan den som hyrt och den som hyrt ut.

Hur gör jag med fortkörningsböter?

Fortkörningsböter är alltid personliga och betalas således av den som utfört överträdelsen.

Hur gör jag med drivmedel?

Fordonet ska återlämnas med minst lika stor mängd drivmedel som vid avlämningstillfället. Notera mängden drivmedel på hyresavtalet.

Hur bokar jag ett objekt?

Du söker fram det du önskar hyra och klickar på ”Boka”. När du gjort detta får såväl du själv som uthyraren en mejlbekräftelse där även kontaktuppgifter till varandra framgår.

Hur blir det med hyresavtal?

I mejlbekräftelsen som skickas ut vid bokning finns förslag på avtal bifogat som ni kan använda vid uthyrningen.

Hur beskattas jag för uthyrning av privata ägodelar?

Inkomster från uthyrning beskattas som inkomst av kapital och ska tas upp i din deklaration. Se Skatteverket för detaljerade regler.

Hur avaktiverar jag mitt konto?

 Du kan när som helst avaktivera ditt konto genom att mejla till support@rentl.se